1.2 Belang voor MKB en de Rol van de Servicedesk

Mkb-bedrijven zijn niet te klein om doelwit te zijn. Cybercriminelen mikken juist op hen, omdat zij vaak minder geavanceerde beveiliging hebben. Een mkb’er die getroffen wordt door ransomware kan niet bij zijn bestanden en moet mogelijk losgeld betalen. Een gestolen klantenbestand kan leiden tot reputatieschade en financiële verliezen.

Als servicedeskmedewerker sta jij vooraan. Jij krijgt vragen van klanten die bijvoorbeeld twijfelen aan een verdachte mail of problemen hebben met inloggen. Jouw kennis van de CIA-triad maakt dat je begrijpt waarom het zo erg is als data uitlekt (vertrouwelijkheid), onjuist is (integriteit) of niet beschikbaar (beschikbaarheid). Door te weten wat deze termen inhouden, snap je waarom bepaalde maatregelen (zoals MFA, encryptie of segmentatie) worden aangeraden. Je kunt klanten dan ook overtuigend uitleggen waarom beveiliging niet alleen een IT-feestje is, maar een kernonderdeel van hun bedrijfsvoering.